mandag den 30. december 2013

Fuldkornslasagne med en masse grønsager

Ovenpå al julemaden og julefrokostmaden er det nu meget rart med noget helt almindelig hverdagsmad. Igår lavede jeg denne lasagne. Det blev en lasagne med rigtig mange grønsager og uden bechamelsovs.

Opskriften ses nedenfor.





850 g løg, rodfrugter og blegseleri (Jeg brugte 1 løg, 3 stængler blegseleri og 5-6 gulerødder og 3 pastinakker)
500 g hakket oksekød
Lidt olie
6 pressede hvidløg
3 tsk paprika
7 dl minimælk
1 dåsetomat
2 dl vand
1 dåse tomatpuré
Ca. 2 tsk tørret oregano
Ca. 2 tsk tørret basilikum
Ca. 1/2 tsk cayennepeber
1 pose revet ost
Rasp
1 kasse med fuldkornslasagneplader
Lidt balsamicoeddike
Salt 
Peber


Steg kødet i lidt olie til evt. væde er fordampet. Kom hvidløg og paprika ned i gryden og rør rundt.
Tilsæt hakket løg og blegseleri, revet gulerødder og pastinak (jeg brugte bare et almindeligt rivejern), mælk, dåsetomat, vand, tomatpuré, oregano, basilikum og cayennepeber. Lad sovsen småkoge i 15 min. Rør jævnligt og smag den til med balsamicoeddeike, salt og peber.
Tag ca. 1/3 af osten fra topping. Fordel 1/4 af kødsovsen i bunden af et smurt fad, fordel lidt ost over sovsen, inden lasagneplader lægges over. Gentag 2 gange og slut af med kødsovs. Kog stanniol over fadet og bag lasagnen ved 200 grader i 30 minutter. Tag stanniolen af, pres pladerne let og kom ost og lidt rasp over lasagnen. Bag lasagnen yderligere i 20 minutter uden staniol.  Lad den hvile i 5-10 min inden tænderne sættes i den :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg synes det er super dejligt hvis du får lyst til at kommentere indlægget. Jeg vil svare hurtigst muligt tilbage :-)

Related Posts with Thumbnails